کد مطلب:77490 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:218

خطبه 006-آماده نبرد











و من كلام له علیه السلام

لما اشیر الیه بان لا یتبع طلحه و الزبیر و لا یرصد لهما القتال

یعنی از كلام مختص مر حضرت امیرالمومنین علیه السلام است در وقتی كه اشاره شده بود به سوی او اینكه تابع نشود[1] طلحه و زبیر را در حرب و مهیا نكند از برای آن دو نفر قتال و جنگ را در وقتی كه نقض بیعت با امیرالمومنین علیه السلام كرده بودند:

«و الله لا اكون كالضبع تنام علی طول اللدم، حتی یصل الیها طالبها و یختلها راصدها.»

یعنی به خدای تعالی سوگند كه نیستم مثل كفتار كه می خوابد بر درازی مدت دست و یا چوب بر زمین زدن آهسته آهسته ی صیاد، تا اینكه می رسد به او طالب و صیاد او و فریب می دهد او را منتظر او در صید و صید می كند او را. مشهور است كه كفتار غافل می شود در سوراخ خود به حیله ی آهسته ی دست و یا چوب بر زمین زدن صیاد، تا او چنان بداند كه طعمه ای است از برای او و از سوراخ بیرون بیاید وقتی كه صیاد با آلت صید محكم بر در سوراخ آماده ی صید اوست، پس صید می كند او را. و حضرت در جواب ممانعین از جهاد با طلحه و زبیر می گوید كه تاخیر در جهاد در این وقت صلاح نیست. اگر تاخیر بشود، مثل صیاد و كفتار و صیاد می شود و آن دو نفر، مستضعفین را فریب خواهند داد و آشوب و فتنه ی عظیم برپا خواهند كرد و شر بزرگی در دین پیدا خواهد شد و جمع

[صفحه 174]

كثیری به ضلالت و كفر گرفتار خواهند شد و تقدیر الهی و مصلحت وقت تقاضای تاخیر در جهاد نمی كند و غفلت از شر آنها مثل غفلت كفتار است، از حیله ی صیاد، چه آنها عبادالله را به حیله و تزویر صید ضلالت خواهند كرد.

«و لكنی اضرب بالمقبل الی الحق المدبر عنه»

یعنی ولیكن می زنم به همراهی كسی كه روی آورده است به سوی حق، كسی را كه روی گردانیده است از حق و روی آورده است به باطل.

«و بالسامع المطیع العاصی المریب»

یعنی و به همراهی كسی كه گوش گیرنده ی كلام حق و پیرو خدا و رسول است، كسی را كه سركش و شك آورنده ی كلام خدا و رسول صلی الله علیه و آله است.

«ابدا حتی یاتی علی یومی.»

یعنی همیشه در این زد و خوردم تا اینكه برسد روز من بر من، یعنی روز رحلت از دنیا.

«فو الله ما زلت مدفوعا عن حقی مستاثرا، علی منذ قبض الله نبیه صلی الله علیه و آله و سلم حتی یوم الناس هذا.»

یعنی پس سوگند به خدای تعالی كه دائم ممنوع بودم از حقم و تفضیل داده شده غیر را بر من بودم، از آن زمانی كه خدای تعالی قبض روح پیغمبرش صلی الله علیه و آله را كرد تا این روز مردمان. یعنی از آن روز تا امروز علی الدوام، منع و غصب حق من شده، غیر را بر من زیادتی داده شده و در اختیار حق من و بر وفق مصلحت و نبودن اعوان و انصار حق، گاهی مطالبه ی حق نكردم و امروز كه مصلحت اقتضا كرده است و جمعی روی به حق آورده اند، لازم است كه به تاخیر نیندازم تا باعث فساد و افساد كلی نشود.

[صفحه 175]


صفحه 174، 175.








    1. تابع نشود یعنی تعقیب و دنبال نكند.